ARTA classics - novinky

English language version / Anglicka verze
KRAJINA ZELOBUDNA
Buy this CD at cdmusic.czF1 0125-2
celkový čas - 62:46
KRAJINA ŽELOBUDNÁ
Staré moravské a sefardské balady o lásce, smutku, naději i víře
  1. Porque llorax 6:12
  2. Krajina želobudná 4:23 Real Audio
  3. Tres hermanicas 2:42
  4. A la una nací yo 5:29
  5. Yo me levantara / Chudoba 5:52
  6. Pláňka 1:48
  7. Ir me quería / Mi suegra la negra 5:52 Real Audio
  8. Šla Maria do kláštera 2:26
  9. Nacimiendo de Moxé 4:28 Real Audio
  10. Lání pro chudou / Consagracion de Moxé 7:31
  11. Nani, nani 3:53
  12. Těžkost / Madre, la mi madre 12:03 Real Audio
Kvinterna Kvinterna

Hana Blochová - zpěv, harfa, psalterium
Pavel Polášek - zpěv, kornamusa, santur, chalumeaux, zvířecí rohy, zobcové flétny, smyčcový žaltář, duochord, akordická citera, píšťala s měchuřinou, lidová basička, fujara

Hosté:
Petr Wagner - viola da gamba
Marek Špelina - zobcové a příčné flétny
Marwan Soulieman - arabská loutna
Vítězslav Janda - percussion

Přečtěte si více o tomto CD.


 

EVROPSKA DVORSKA HUDBA - ROZMBERSKA KAPELA
Buy this CD at cdmusic.czF1 0126-2
EVROPSKÁ DVORSKÁ HUDBA
ROŽMBERSKÁ KAPELA
    Alžbětinský dvůr v Londýně
  1. Thomas Morley: Now is the month of maying 0:55
  2. John Dowland: I come again 2:08
  3. Anonym: I smile to see how you devise 2:13
  4. Anonym: Maiden-Lane 1:13
  5. Anthony Holborn: Galiarde 1:38
  6. Anonym: Grimstock 1:38

    Francouzský královský dvůr v Paříži

  7. Claude Gervaise: Bransle simple 2:01
  8. Claude Gervaise: Pavana 1:54
  9. Pierre Francisque Caroubel: Bransle gay 1:10
  10. Thoinot Arbeau: Bransle l'Official 1:49
  11. Claude Gervaise: Bransle X 1:33
  12. Anonym: Bouffons 1:45

    Německé šlechtické kapely

  13. Erasmus Widmann: Clara 1:49
  14. Michael Praetorius: Canarie 1:13 Real Audio
  15. Erasmus Widmann: Sophia 1:30
  16. Michael Praetorius: Bransle 1:49

    Italská dvorská hudba

  17. Mateo Rampolini: Bacco, bacco 1:36
  18. Adriano Banchieri: Fantasia 1:34
  19. Marco Cara: Io non compro piu speranza 1:46 Real Audio
  20. Anonym: La Montagnura 2:22

    Hudba španělského zlatého věku

  21. Pedro Escobar: Paséisme aor' allá serrana 1:48
  22. Diego de Fernandes: De ser mal casáda 2:26
  23. Juan del Enzina: Villancico 2:37
  24. Juan del Enzina: Fata la parte 3:12
  25. Juan del Enzina: ?Si habrá en este baldrés? 2:27 Real Audio

    Renesanční hudba v Čechách

  26. Giovanni Giacomo Gastoldi: A lietta vieta 2:11
  27. Giovanni Giacomo Gastoldi: Baletti umori 1:32
  28. Valentin Haussmann: Tanz 1:18
  29. Jakob Regnart: Von nothen ist 1:38
  30. William Brade: Mascharada 1:26
  31. Valentin Haussmann: Tanz und nach tanz 1:28 Real Audio
  32. Anonym: Bergamasca 2:03
ROZMBERSKA KAPELA ROŽMBERSKÁ KAPELA, umělecký vedoucí: Mario Mesany

Eva Kaniaková: kvinton, saracenská loutna, kamzičí a křivé rohy
Šárka Langerová-Hůlová: kvinton, zpěv, trumšajt, šajtholt
Zbyňka Šolcová: harfa, šajtholt, regál, zvonky, percussion
Mario Mesany: zobcové flétny, kamzičí a křivé rohy, šalmaj, měchuřinová píšťala, niněra, dudy, xylofon
Pavel Polášek: zobcové flétny, kamzičí a křivé rohy, pumort, šalmaj, měchuřinová píšťala, percussion
Libor Žídek: zpěv, křivé rohy

a hosté: Věra Mikulášková: viola da gamba
František Pok: cink, dudy
Michal Verner: zobcové flétny, kamzičí a křivé rohy, dulcian

Historická Rožmberská kapela působila v letech 1552 až 1602 na českokrumlovském zámku, později v Třeboni, a přispívala k lesku jihočeského panovnického dvora Viléma a Petra Voka z Rožmberka.

Novodobá Rožmberská kapela byla založena v roce 1974 panem Františkem Pokem. Během třiceti let působení se v ní vystřídala řada vynikajících hudebníků, prošla generační výměnou a přetrvává i po odchodu svého zakladatele a dlouholetého uměleckého vedoucího (zkušenost ukazuje, že to bývá často příčinou úpadku a rozpadu i mimořádně úspěšných těles). V době svého vzniku byla u nás unikátním souborem. I v dnešní době, kdy se interpretace staré hudby stala běžnější, si udržuje svou výjimečnost díky bohatým zkušenostem, trvalým kontaktům se zahraničními soubory (prostřednictvím působení na mezinárodních festivalech staré hudby) i díky vysoké profesionální úrovní. Ta vychází z toho, že všichni členové souboru jsou profesionální hudebníci, kteří působí ve významných hudebních tělesech v Praze (Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Státní opera Praha, Hudební divadlo v Karlíně). Hráče spojuje zájem o starou hudbu a ochota učit se ovládat více dnes už neobvyklých nástrojů, což ovšem bylo v dřívějších dobách samozřejmostí. Hudební všestrannost a pružnost všech členů i celého souboru umožňuje interpretačně pokrýt široké období instrumentálně vokální hudby středověku a renesance. Instrumentář Rožmberské kapely je pozoruhodný. Čítá na čtyřicet strunných, dechových, klávesových a bicích nástrojů. Ty jsou používány v různých kombinacích, což evokuje zvukový obraz hudby rozmanitých epoch. Některé nástroje pocházejí z dílny zakladatele souboru Františka Poka, jiné jsou replikami historických nástrojů od různých specializovaných výrobců.
Úpravy skladeb respektují pravidla interpretace staré hudby, kladou současně důraz na zvukovou barevnost, pestrost a původní emocionální působivost. Rezonují s přirozenou muzikálností, která je společná posluchačům před pěti sty lety, tak i těm dnešním. Tím si Rožmberská kapela zajišťuje trvalou oblibu publika všech kategorií vzdělání i věku. Přestože má za dobu svého působení za sebou řadu úspěšných zahraničních turné, dokáže vyvolat stejně nezapomenutelnou atmosféru na prestižním mezinárodním festivalu, jako na výchovném koncertě v nejzazším koutě naší vlasti. Kromě vlastních gramofonových a CD nahrávek pořídil soubor snímky pro některé evropské rozhlasové stanice: např. rakouské ORF, WRD, Deutschland Radio Berlin, Radio Nacional de Espana, Řecký rozhlas. Opakovaně nahrával pro Československý, resp. Český rozhlas. Spolupracoval na několika vlastních pořadech s Českou televizí (např. z cyklu "Ti nejlepší z klasiky" a nahrál hudbu k několika českým i zahraničním filmům. Zahraničních turné a festivaly staré hudby: Řecko (1982, 1984, 1988), Švédsko (1987, 1991), Španělsko (1995, 1998, 2001), Malta (1996), Švýcarsko (1989, 1993, 1995, 1998), Wales (1996), Lucembursko (2004) a další.


 

Karel Vaclav Holan Rovensky
Buy this CD at cdmusic.czF1 0124-2
Karel Václav Holan Rovenský (1644 - 1718)
  1. Čas bychom se radovali 2:03
  2. Anjele Boží 1:59
  3. Ej od Dvoru Nebeského 1:39
  4. Maria dej Dovolení 1:49
  5. Ó Bože! 2:00
  6. Maria Pole vznešené 1:30 Real Audio
  7. Spívejte Anjelové 2:22
  8. Jasné Slunce 1:46
  9. Ej viž má duše 1:27 Real Audio
  10. Král Mocný 1:50
  11. Vám teď nový Manželé 4:24
  12. Není na tomto Světě 1:18
  13. Na Procházku z kratochvíle 2:56
  14. Ó vy jenž jdete 2:49
  15. Svatá Panno proč tak vzdycháš? 2:23
  16. Surrexit Christus hodie 2:10
  17. Triumff, triumff veselme se 1:45 Real Audio
  18. Stála Matka plesající 1:09
  19. Ej již v tento čas jarní 3:41
  20. Májové časy, vesele Hlasy 2:22
  21. Nuž s radosti 1:53
  22. Seslání Ducha 1:57
  23. Co řeknu dobrý Ježíši? 2:32
  24. O Překrásný Ježíši 3:34
  25. Kde tak rychle jdeme? 2:49
  26. Kde jste kde Císařové? 2:02
  27. Všichni Lide v světě 2:31 Real Audio
  28. Ve Jménu tvém můj Ježíši 3:33
Michael Pospisil
Ritornello
Blažena Pecháčková - zpěv, housle, pošetky; Hana Blažíková - zpěv, harfa; Kateřina Doležalová - zpěv, harfička; Jan Mikušek - zpěv, cimbálek, triangl; Marc Niubo - zpěv; Radim Vondráček - zpěv; Michael Pospíšil - zpěv, varhánky, flažolet; Štefan Sukup - traverso, cink / flute, cornetto; Radovan Vašina - cink / cornetto; Richard Šeda - cink, flauto dolce, buben; Ondřej Sokol - barokní pozoun; Jan Klimeš - dulcian; Hana Fleková - viola da gamba; Miloslav Študent - arciloutna, viola da gamba; Jan Krejča - theorba, barokní kytara; Vladimír Roubal - varhany; Tomáš Reindl - tympány.

Holanův kancionál CAPELLA REGIA MUSICALIS (1693/94) je světovým unikátem hned z několika důvodů: Jeho poměrně veliký, ve světě vzácný formát A4 předpokládá užití notového pultu; neměl však sloužit jen "staticky" v kostele, jako protipól liturgických knih u oltáře, ale i v procesí, ve škole, doma při stole, i u postele (ranní, večerní, "svádební" písně). Některé písně jakoby přiběhly anebo zas měly vyběhnout někam do hájku, parku, zahrady, nebo na mez... Vedle sebe najdeme písně pro české mešní ordinarium, k nešporám, pro společný zpěv obce věřících, sólistické "árie" určené profesionálům - kostelním žáčkům. V některých písních se má svým doprovodem "blýsknout" varhaník, jiné jsou neskromně kromě partu varhan opatřeny ještě hlasy pro mnohé další nástroje. S něčím takovým se jiný národ ve světě nemůže pochlubit.


 

Jan Vaclav Antonin Stamic - Orchestral Trios Op.1
Buy this CD at cdmusic.czF1 0083-2
Total time - 73:21
reedice s novým přebalem
Jan Václav Antonín Stamic (Johann Stamitz) 1717 - 1757
Orchestral Trios, Op.1
  • Sonata I in C
  • Sonata II in A
  • Sonata III in F
  • Sonata IIII in D
  • Sonata V in B
  • Sonata VI in G
Pro arte antiqua Praha Pro arte antiqua Praha
(on period instruments)

Václav Návrat - housle, Jan Šimon - housle, Petr Hejný - violoncello, Ondřej Balcar - kontrabas, Aleš Bárta - cembalo

Rozsáhlé dílo Jana Václava Stamice (1717 – 1757) bylo zkompletováno před druhou světovou válkou a po ní znovu doplněno podle kopií zničených originálů. I tak je ještě celá řada symfonií nezvěstných. Zachovalo se jich 58 a orchestrálních trií celkem deset, z nichž prvních šest bylo vytištěno pod opusovým číslem 1 v Paříži roku 1755. Toto první vydání neslo název Six Sonates a trois parties concertantes. Zde uváděná a v komorním obsazení hraná tria stojí stylově mezi komorní hudbou a orchestrálním dílem, svým zařazením ale patří mezi symfonické skladby ("sinfonie" doby Stamicovy). Jde o šest skladeb sonátové formy, které se zachovaly v původní, dobové tištěné verzi. Všechna tria jsou již čtyřvětá, tj. s vloženým menuetem a triem jako třetí větou, následovanou finálovým prestissimem. Jsou napsána vesměs v durových tóninách a jejich společným rysem je dále stylová čistota, motivická srozumitelnost a stručné kompoziční pojednání jednotlivých vět, s augmentací a zdůrazněním vedlejšího tématu. Důsledné zařazení menuetu do sonátové stavby je skladatelským počinem, který byl Stamicovou zásluhou zaveden i v symfonické tvorbě 18. a 19. století, kde také kompozičně trvale zakotvil.



Catalogue jazz  News jazz  Artists jazz  Catalogue classics  News classics  Artists classics 
Catalogue reflexions  News reflexions  Artists reflexions 


Home

  © 2hp 12-07-2004