| |||
F1 0125-2 celkový čas - 62:46 |
KRAJINA ŽELOBUDNÁ Staré moravské a sefardské balady o lásce, smutku, naději i víře
| ||
Kvinterna
Hana Blochová - zpěv, harfa, psalterium
Hosté: | |||
| |||
F1 0126-2 |
EVROPSKÁ DVORSKÁ HUDBA ROŽMBERSKÁ KAPELA
| ||
ROŽMBERSKÁ KAPELA, umělecký vedoucí: Mario Mesany
Eva Kaniaková: kvinton, saracenská loutna, kamzičí a křivé rohy
a hosté:
Věra Mikulášková: viola da gamba Historická Rožmberská kapela působila v letech 1552 až 1602 na českokrumlovském zámku, později v Třeboni, a přispívala k lesku jihočeského panovnického dvora Viléma a Petra Voka z Rožmberka.
Novodobá Rožmberská kapela byla založena v roce 1974 panem Františkem Pokem. Během třiceti let působení se v ní vystřídala řada vynikajících hudebníků, prošla generační výměnou a přetrvává i po odchodu svého zakladatele a dlouholetého uměleckého vedoucího (zkušenost ukazuje, že to bývá často příčinou úpadku a rozpadu i mimořádně úspěšných těles). V době svého vzniku byla u nás unikátním souborem. I v dnešní době, kdy se interpretace staré hudby stala běžnější, si udržuje svou výjimečnost díky bohatým zkušenostem, trvalým kontaktům se zahraničními soubory (prostřednictvím působení na mezinárodních festivalech staré hudby) i díky vysoké profesionální úrovní. Ta vychází z toho, že všichni členové souboru jsou profesionální hudebníci, kteří působí ve významných hudebních tělesech v Praze (Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Státní opera Praha, Hudební divadlo v Karlíně). Hráče spojuje zájem o starou hudbu a ochota učit se ovládat více dnes už neobvyklých nástrojů, což ovšem bylo v dřívějších dobách samozřejmostí.
Hudební všestrannost a pružnost všech členů i celého souboru umožňuje interpretačně pokrýt široké období instrumentálně vokální hudby středověku a renesance. Instrumentář Rožmberské kapely je pozoruhodný. Čítá na čtyřicet strunných, dechových, klávesových a bicích nástrojů. Ty jsou používány v různých kombinacích, což evokuje zvukový obraz hudby rozmanitých epoch. Některé nástroje pocházejí z dílny zakladatele souboru Františka Poka, jiné jsou replikami historických nástrojů od různých specializovaných výrobců.
| |||
| |||
F1 0124-2 |
Karel Václav Holan Rovenský (1644 - 1718)
| ||
Blažena Pecháčková - zpěv, housle, pošetky; Hana Blažíková - zpěv, harfa; Kateřina Doležalová - zpěv, harfička; Jan Mikušek - zpěv, cimbálek, triangl; Marc Niubo - zpěv; Radim Vondráček - zpěv; Michael Pospíšil - zpěv, varhánky, flažolet; Štefan Sukup - traverso, cink / flute, cornetto; Radovan Vašina - cink / cornetto; Richard Šeda - cink, flauto dolce, buben; Ondřej Sokol - barokní pozoun; Jan Klimeš - dulcian; Hana Fleková - viola da gamba; Miloslav Študent - arciloutna, viola da gamba; Jan Krejča - theorba, barokní kytara; Vladimír Roubal - varhany; Tomáš Reindl - tympány. Holanův kancionál CAPELLA REGIA MUSICALIS (1693/94) je světovým unikátem hned z několika důvodů: Jeho poměrně veliký, ve světě vzácný formát A4 předpokládá užití notového pultu; neměl však sloužit jen "staticky" v kostele, jako protipól liturgických knih u oltáře, ale i v procesí, ve škole, doma při stole, i u postele (ranní, večerní, "svádební" písně). Některé písně jakoby přiběhly anebo zas měly vyběhnout někam do hájku, parku, zahrady, nebo na mez... Vedle sebe najdeme písně pro české mešní ordinarium, k nešporám, pro společný zpěv obce věřících, sólistické "árie" určené profesionálům - kostelním žáčkům. V některých písních se má svým doprovodem "blýsknout" varhaník, jiné jsou neskromně kromě partu varhan opatřeny ještě hlasy pro mnohé další nástroje. S něčím takovým se jiný národ ve světě nemůže pochlubit. | |||
| |||
F1 0083-2 Total time - 73:21 reedice s novým přebalem |
Jan Václav Antonín Stamic (Johann Stamitz) 1717 - 1757 Orchestral Trios, Op.1
| ||
Pro arte antiqua Praha
(on period instruments) Václav Návrat - housle, Jan Šimon - housle, Petr Hejný - violoncello, Ondřej Balcar - kontrabas, Aleš Bárta - cembalo Rozsáhlé dílo Jana Václava Stamice (1717 – 1757) bylo zkompletováno před druhou světovou válkou a po ní znovu doplněno podle kopií zničených originálů. I tak je ještě celá řada symfonií nezvěstných. Zachovalo se jich 58 a orchestrálních trií celkem deset, z nichž prvních šest bylo vytištěno pod opusovým číslem 1 v Paříži roku 1755. Toto první vydání neslo název Six Sonates a trois parties concertantes. Zde uváděná a v komorním obsazení hraná tria stojí stylově mezi komorní hudbou a orchestrálním dílem, svým zařazením ale patří mezi symfonické skladby ("sinfonie" doby Stamicovy). Jde o šest skladeb sonátové formy, které se zachovaly v původní, dobové tištěné verzi. Všechna tria jsou již čtyřvětá, tj. s vloženým menuetem a triem jako třetí větou, následovanou finálovým prestissimem. Jsou napsána vesměs v durových tóninách a jejich společným rysem je dále stylová čistota, motivická srozumitelnost a stručné kompoziční pojednání jednotlivých vět, s augmentací a zdůrazněním vedlejšího tématu. Důsledné zařazení menuetu do sonátové stavby je skladatelským počinem, který byl Stamicovou zásluhou zaveden i v symfonické tvorbě 18. a 19. století, kde také kompozičně trvale zakotvil. |
© 2hp 12-07-2004