ARTA reflexions | |
F1 0119-2
Total time - 79:38 |
vlastislav matoušek
taki ochi
|
“Představa, že cosi tak neuchopitelného a éterického jako je hudební skladba může být jediným hmotným pozůstatkem slavného chrámu, mně připadala fascinující. Ještě navíc taková skladba, která by měla znít jako “šumění větru v bambusovém háji”. Tak totiž býval popisován zvukový ideál tajemné meditace dechu, zvané suizen, praktikované potulnými mnichy nicoty sekty fukeshu”, píše Vlastislav Matoušek v průvodním textu ke svému zatím poslednímu CD projektu. Uvedením taki ochi, jedné z reprezentativních skladeb esoterických nočních obřadů v zen-buddhistických chrámech a Matouškovy vlastní kompozice V kruhu na společné nahrávce pořízené během listopadové noci v bechyňském klášteře se v jedné atmosféře prolíná minulé s přítomným, tradiční s novátorským, vzdálené s blízkým. Psané kompozice doplňuje autentický záznam jemného zvuku padající vody, pod jejímž dojmem kdysi kdosi svou skladbu taki ochi vytvořil. Vlastislav Matoušek vystudoval na hudební fakultě AMU v Praze kompozici a postgraduální kurz hudební teorie. V roce 1996 jako stipendista Japan Foundation studoval hru na shakuhachi u Kifu Mitsuhashiho v Tokiu a japonskou tradiční hudbu u prof. Osamu Yamagutiho na University of Letters v Osace. Na hudební fakultě AMU v Praze v roce 2001 obhájil disertaci Kinetika v etnické hudbě a získal doktorát v oboru hudební teorie-teorie skladby. Od roku 1991 přednáší etnomusikologii na katedře teorie a dějin hudby hudební fakulty AMU v Praze, od roku 1999 také na Ústavu pro hudební vědu FF UK v Praze. Jako teoretik se zabývá hudbou mimoevropských kultur, hudební kinetikou a organologií. Spolupracuje jako hudební publicista s Českým rozhlasem v Praze. Je autorem mnohdy značně excentrických skladeb, často s účastí exotických nástrojů a elektroniky, s oblibou uplatňuje netradiční vyjadřovací prostředky a postupy. Jako interpret - zejména na japonskou bambusovou flétnu shakuhachi a další exotické a folklorní nástroje z vlastní rozsáhlé sbírky - sólově vystupuje při prezentaci svých skladeb, často v kombinaci s elektronikou. Na historické dudy moldánky, niněru, hackbrett, platterspiel a další historické a lidové nástroje hraje a zpívá se souborem Schola Specialis hudbu středověku a východočeský folklór. Na exotické perkuse (tabla, dholak, tibetské mísy etc.), folklorní flétny a další nástroje hraje od r. 1979 meditativní hudbu inspirovanou orientem v souboru Relaxace – CD: Dhjána (ARTA, 1991), Kadael (ARTA, 1993), Český kóan, Morning Prayer, Indian Inspiration ad. |
© 2hp 10-28-2003